Gummigolvet som ett konstverk

Positiv respons för noraplan lona: Förhandsvisningen av nyheten har redan övertygat

Weinheim, januari 2017 – Stor respons på en utomordentlig design – den nya gummibeläggningen noraplan lona från nora systems är mycket omtyckt hos arkitekter och designer. Produktens officiella lansering äger visserligen inte rum förrän på mässan BAU 2017 i München. Gummigolvet som tack vare innovativ teknik skapar helt nya gestaltningsmöjligheter presenterades dock redan i slutet av förra året på fackmässorna Architect@Work i Berlin och Stuttgart. ”De arkitekter som jag visade den nya beläggningen för var begeistrade”, berättade Ingo Baenisch, teknisk konsult hos nora systems i Berlin. ”Det påminner om konstverk från den amerikanske konstnären Jackson Pollock, som med sin Action Painting har präglat den abstrakta expressionismen.” Även noras säljare Oliver Föste kan berätta om liknande erfarenheter: ”Arkitekterna berömde dessutom den lyckade kombinationen av färg och struktur.” Dirk Oswald, produktchef hos nora systems, känner sig förstådd när det gäller den egna kreativa utvecklingsstrategin: ”Den nya beläggningens namn motsvarar det spanska ordet för målarduk. Detta beskriver utmärkt de fördelar som noraplan lona har att erbjuda. Golvet i sin grundfärg utgör basen och med de olika designfärgerna kan arkitekter och designer förverkliga sina kreativa idéer. Beroende på färgkombination och blickvinkel kommer den rumsliga effekten att variera mycket.”

24 färger för ett varaktigt attraktivt utseende

Vid produktionen av noraplan lona förs designen under vulkaniseringen in i beläggningen med högt tryck och hög temperatur – för ett varaktigt attraktiv utseende till och med efter flera årtionden. På detta sätt kommer noraplan lona att motsvara både de arkitektoniska och de funktionella kraven. Även den yngsta medlemmen i
noraplan familjen består nämligen av enbart gummi. Därför skadas denna robusta beläggning inte när exempelvis sängar eller matvagnar på sjukhus och stolar eller bord i skolor skjuts över golvet. Det nya gummigolvet kan alltså rekommenderas för användning inom hälsovård, utbildning samt i andra offentliga byggnader. Dessutom övertygar noraplan lona med gummits beprövade produktegenskaper, som bra ergonomi, utmärkt akustik samt att det är både hälso- och miljövänligt.

I standardsortimentet finns noraplan lona i 24 olika grundfärger. De tolv neutrala nyanserna av färgerna grått, brunt och beige kompletteras av tolv attraktiva accentfärger, som har en mättad och dämpad effekt. Därmed har formgivarens frihet nästan inga gränser. Mer information på http://bau.nora.com/bau-en* eller noraplan-lona

*Texten är fri för kopiering. Vänligen skicka oss ett pliktexemplar.

nora systems AB
Industrivägen 12