Design och natur i perfekt balans

norament arago: Det nya gummigolvet hos nora systems för tidlös elegans i alla rum

Weinheim, januari 2017 – stilfull, estetisk, ren – med den nya gummibeläggningen norament arago har nora systems utvecklat det idealiska golvet som stöd för moderna arkitekturkoncept. Med sitt diskreta, smakfulla färgspektrum och sin marmorerade design är norament arago skapad för att användas i representativa områden. Överallt där det krävs ett extremt slitstarkt golv och där samtidigt en exklusiv atmosfär är viktig, som exempelvis i entréer, korridorer, muséer eller andra offentliga byggnader visar gummigolvet sina fördelar: Det har en lugnande utstrålning och är tack vare sin naturligt behagliga reliefstruktur samtidigt ett attraktivt designelement.

Effektfull marmorering

”norament arago är ett svar på de internationella marknadernas efterfrågan på en golvbeläggning som stödjer moderna arkitektoniska rumskoncept”, säger Dirk Oswald, produktchef hos nora systems. Naturen har varit inspirationskällan för noras produktexperter både när det gäller design och namngivning: ”Namnet norament arago kommer från aragonit, en av beståndsdelarna som återfinns i marmor”, förklarar Oswald. För att få den eleganta marmorering, som ger golvet sitt högkvalitativa, livliga och naturliga utseende, fick man först lösa en hel del tekniska utmaningar. ”Det var nödvändigt att bygga om och komplettera maskiner”. Kunderna kan välja mellan 3,5 millimeter tjocka plattor med eller utan avfasade kanter. Plattornas mått är 1004 x 502 millimeter.

Precis som alla andra norament beläggningar består även norament arago av enbart gummi och övertygar med maximal slitstyrka. Detta innebär att gummiplattornas utseende bevaras i flera årtionden även i frekvent använda områden. Dessutom imponerar de varaktigt elastiska nora golven också med sina utmärkta ergonomiska och akustiska egenskaper – en stor fördel i byggnader med många besökare.

Ett spektrum av tolv smakfulla gråtoner

”Vid färggivningen av norament arago bestämde vi oss medvetet för tolv eleganta gråtoner”, berättar produktchefen Oswald. ”När det gäller golvbeläggningar är färgen grå i alla nyanser fortfarande mycket populär.” Detta bekräftas även av erfarenheter från workshops med arkitekter och designers. Dessa visade att den rena färgskalan fortfarande är mycket omtyckt och ger rummen ett modernt och samtidigt naturligt utseende.*

Mer information på http://bau.nora.com/bau-en* eller norament 926 arago

*Texten är fri för kopiering. Vänligen skicka oss ett pliktexemplar.

nora systems AB
Industrivägen 12